Yoga & Pilates


Yoga

Yoga (filmpje kijken? klik hier)

zie www.yogazundert.nl voor meer details.

 

Naarmate je langer yoga beoefent, zal je innerlijke rust ervaren. Dit heeft invloed op je hele leven. Je lichaam versoepelt en je leert beter luisteren naar de signalen van je lichaam, waardoor je gezondheid zal verbeteren. Je leert je eigen grenzen kennen.

 

De oefeningen zorgen voor een betere balans tussen lichaam en geest. Yoga leert de geest te concentreren. Door je te richten op het lichaam aan de hand van oefeningen wordt je niet meer afgeleid door je alledaagse gedachten en krijg je rust in je hoofd.

 

 

Flowyoga (klik hier voor een filmpje)

Flowyoga is een dynamische yogavorm, waarin we gebruik maken van ons innerlijk vuur via ujjayi ademhaling om gifstoffen en blokkades op te ruimen. De bewegingen vloeien in elkaar over net als water. Dat voelt heel natuurlijk aangezien je lichaam voor meer dan 80% uit water bestaat. Je wordt warm, zodat je soepeler wordt en het lichaam zich verder kan openen. Met yoga verminder je spanning in je lichaam en verstil je jouw gedachten. Je voelt je lekkerder in je vel en je vindt innerlijke rust. Ik kan het mooi voor je omschrijven, maar het beste kun je het zelf ervaren door een aantal lessen mee te doen.

 

Yin Yoga

Yin yoga is een zachte yoga vorm. Je kunt het vergelijken met meditatie in diverse houdingen. Het meest opvallende van yin yoga is de lange duur waarin we een houding aanhouden. Variërend van 3 tot 6 minuten. Juist door deze lange periode helpen we de gewrichten en het bindweefsel te verzachten maar vooral te hydrateren. Hierdoor kan je levensenergie vrijer doorstromen in je lichaam.

 

Het makkelijkst kan ik het zo uitleggen:

Stel je levensenergie(prana) even voor als een auto. De maximale snelheid die je kan rijden hangt af van je levensstijl. Door onze levensstijl (stress, weinig beweging en verkeerd eten) onstaan er files rondom onze gewrichten. Met Yin Yoga lossen we de files op. Met Yang activiteiten zoals flow yoga, zwemmen, fietsen etc kunnen we met onze auto harder rijden. Dus yin ruimt op en yang zorgt voor doorstroming.

 

Lesopbouw

De lessen worden opgebouwd met oefeningen gebaseerd op Yin yoga, Hatha yoga, Flowyoga en Pilates. De bewegingen worden ondersteund door je ademhaling, waardoor je beweging verdiept. Om onze rust te hervinden en het beste in onszelf naar boven te halen eindigen we met een meditatieve ontspanning. De lessen zijn geschikt voor iedereen die op een bewuste manier met zijn lichaam wil omgaan.

 

Resultaat

Een heldere geest (gefocused), innerlijke rust (stressbestendig) en je voelt je vitaler. Tevens verbetert je lichaamshouding, je doorbloeding, je lichaam versoepelt en je leert beter ademen.            

 

Benodigdheden

Voor flowyoga  heb je voldoende aan soepele kleding en een handdoek tijdens de oefeningen, voor de meditatie een deken of een vestje en een paar warme sokken. Een flesje water om je vochtbalans op peil te houden. Indien je beschikt over een yoga- of oefenmatje kun je deze meebrengen, maar er zijn matjes aanwezig die je kunt gebruiken.

 

Voor yinyoga  mag je soepele kleding en sokken aantrekken. Om warm te blijven iets met lange mouwen. Één of twee stevige kussens en een deken om je te ondersteunen in een houding en je helemaal te kunnen overgeven aan de ontspanning. Een flesje water om het hydraterend effect te versterken. Heb je zelf een matje dan kan je deze meenemen maar er zijn matjes aanwezig.

 

Pilates

is een bewuste manier van bewegen. In een Pilates les train je lichaamshoudingsspieren voor een gebalanceerde natuurlijke houding. Je merkt dat je buik strakker wordt en je houding verbeterd. Pilates is een body en mind les. We werken dan ook met een diepe bewuste ademhaling. Hierdoor verminder je spanning en verbeter je de stofwisselingsprocessen in je lichaam.

Heb je last van een blessure of een lichamelijke beperking of wil je bewust leren bewegen vanuit een goede techniek dan kan Pilates voor jou de oplossing zijn. In alle jaren dat ik Pilates geef zie ik telkens weer het enorme positieve effect van Pilates bij mijn deelnemers. Klachten verminderen of deelnemers leren er goed mee om te gaan.

Maar ook voor de fanatieke sporter helpt Pilates je een goede technische manier van bewegen, waardoor je kans op blessures aanzienlijk verminderd. Door de sterkere rompspieren boek je in andere sporten verbetering.

 

inContact een praktijk voor transformatie en persoonlijke ontwikkeling. D.m.v. healing, coaching, opleidingen en yoga.

 

Marjanne van den Bogart

Phone: +31-6-46231105

Klein-Zundert, Noord-Brabant

Heb je een vraag of wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Vul je naam en email in en we blijven inContact.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.